Asistent personal (AP)
Dacă ai obținut un certificat de încadrare în grad de handicap grav CU ASISTENT PERSONAL, atunci o persoană apropiată ție poate deveni asistentul tău personal. Asistentul tău personal va fi angajatul primăriei de la domiciliul tău.
Iată condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a deveni asistent personal:
Nu poți fi asistent personal dacă beneficiezi de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, până la 7 ani în cazul copilului cu handicap.
Pași în vederea angajări ca Asistent Personal
Primul pas pe care trebuie să îl faci - verifică în lista de mai jos dacă îndeplinești condițiile de angajare ca Asistent Personal:
• să ai 18 ani împliniți;
• să nu fi săvârșit infracțiuni care au afectat viața și/sau sănătatea altor persoane/ integritatea corporală;
• să fii în deplinătatea facultăților mintale;
• să ai o stare de sănătate corespunzătoare, dovedită printr-un act medical obținut de la medicul de familie;
• ai absolvit 10 clase sau ești o rudă apropiată a copilului (până la gradul a IV-a inclusiv al copilului cu handicap grav).
Al doilea pas pe care trebuie să îl faci, dacă vrei să devii Asistent Personal al adultului cu handicap grav, este obținerea unui acord scris. Acesta este emis de către Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului și trebuie să îl soliciți în scris de la Direcție.
Al treilea pas - să soliciți în scris, de la primăria de domiciliu, efectuarea anchetei sociale necesară la dosarul pentru angajare. Ancheta socială trebuie să aibă recomandare de angajare.
Pasul patru - întocmirea dosarului în vederea angajării. Documentele pe care trebuie să le ai la dosar sunt:
• acte de identitate şi de stare civilă (original și copie);
• acte de studii ale solicitantului (original și copie);
• cazier judiciar al solicitantului (original) și adeverință/certificat de integritate comportamentală (de la poliție se solicită ambele documente);
• adeverință medicală eliberată de medicul de familie sau de altă unitate sanitară autorizată, care să ateste faptul că solicitantul este apt din punct de vedere medical pentru postul de asistent personal al unei persoane cu handicap grav, fiind menționat dacă se află în evidență cu boli cronice, neuropsihice sau dacă are alte recomandări medicale (original);
• acordul DGASPC, exprimat în scris, referitor la opțiunea persoanei cu dizabilități/reprezentantul legal (original);
• act de identitate (original și copie);
• certificat de încadrare în gradul grav de handicap + Anexă, după caz (original și copie);
• hotărârea judecătorească de punere sub interdicție, după caz (original și copie);
• copie după toate documentele care pot atesta vechimea dobândită în muncă iar dacă nu ai mai lucrat, vei da o declaraţie pe propria răspundere în care să specifici această situaţie.
Dacă îndeplinești toate condițiile de mai sus, primăria are obligația să te angajeze, în funcția de asistent personal al copilului cu handicap grav, în termen de 30 de zile de la depunerea dosarului complet. Art. 44 din Legea 448/2006. Vezi legislația
Valabilitatea contractului de angajare este condiționată de perioada pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare în grad de handicap. În momentul reevaluării dosarului, DGASPC eliberează o dispoziție pe care o prezinti la angajator (primaria) pentru prelungirea prin act adițional a contractului de muncă, pe perioada noului certificat de încadrare în grad de handicap.